۲۷ مرداد ۱۳۹۲، ۱۲:۵۲

دی ولت:

سیاست های اردوغان سبب دور شدن ترکیه از اتحادیه اروپا می شود

سیاست های اردوغان سبب دور شدن ترکیه از اتحادیه اروپا می شود

یک روزنامه آلمانی رویکردهای اشتباه دولت ترکیه را عامل دور شدن این کشور از استانداردهای اروپا دانست.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دی ولت، ترکیه از جمله کشورهایی است که از سالها پیش خواستار عضویت در اتحادیه اروپا شده و در این مسیر مذاکراتی طولانی با مقامات این اتحادیه داشته است. ترکیه سرانجام توانست در سال 2005 موافقت اتحادیه اروپا را جلب کرده و به عنوان نامزد عضویت در این اتحادیه انتخاب شود، با این حال شرط این عضویت اجرای اصلاحات مورد نظر اروپا بود به طوری که آنکارا باید در یک دوره زمانی این شرط را عملی می کرد.

این در حالی است که طی سالهای اخیر ترکیه از مسیر مورد نظر اروپا دور شده و بیشتر در نقش یک بازیگر در جهان اسلام فرو رفته است. در چنین شرایطی است که ترکیه هر روز بیش از پیش از راهی که آن را به اتحادیه اروپا می رساند دورتر می شود. شاید یکی از علل این امر تحلیل اشتباهی است که حزب حاکم ترکیه از شرایط موجود دارد.

از سوی دیگر نقش آفرینی ترکیه به عنوان یک بازیگر منطقه ای با مخالفت دیگر قدرت ها از جمله عربستان و مصر همراه بوده و این دو حاضر نیستند چنین نقشی را به این کشور بدهند. به نوشته دی ولت چرخش اصلی ترکیه از مسیر اتحادیه اروپا که از سال 2008 آغاز شده، بزرگترین اشتباه دولت "رجب طیب اردوغان" بوده است. طی سالهای اخیر و با نقش آفرینی ترکیه در تحولات جهان عرب نیز این مسئله تشدید شده است.

نهایتا سرکوب اعتراضات پارک گزی و تعقیب معترضان به عنوان تروریست که در ماههای اخیر انتقادهای شدید اتحادیه اروپا را به دنبال داشته، چهره نامطلوبی از آنکارا به نمایش گذاشته است به ویژه این که از آن زمان تا کنون دهها فعال سیاسی و خبرنگار در ترکیه به زندان افتاده اند.

کد خبر 2117657

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha